2010 Ocak / Trafik Kazaları Hakkında Ben Aynı fikirde Değilim

Önceki Sayfa
Okunma Sayısı: 1831

 

Çağımızda bilimsel ve teknolojik ilerlemeler ve bununla aynı doğrultuda olarak da insanın trafik kültürü ve eğitimi konusunda o kadar çok yazılmış ve çizilmiştir ki nerdeyse tek sorumlunun insan olduğu ve bu trafik canavarının da insanın eğitimiyle giderileceği dile getirilmiştir. Ben aynı fikir ve düşünce de değilim. Bu konuyu araştırdım. Sonuç olarak gördüğüm, dünyanın ve özelliklede ülkemizin, çözüm anahtarının eğitim olduğu yönünde fikir birliğinde olduğudur. Hemen bir problem çıksa bir sorunla karşılaşsak karşımıza eğitim eksikliği ve insan hatası demekle olayı geçiştirmektedirler. Hayır, bunu kabul etmiyorum. Mecburmuyum. Sizin gibi düşünmüyorum. Düşünmeyeceğimde. Dikkatle okuyun ve siz nasıl düşüneceksiniz bir bakın; Ülkemizde, İnsan ve yük taşımacılığını amaçlayan kitle taşımacılığı yerine yüksek maliyetli ve kaza riski yoğun bulunan karayollarına ağırlık verilmiş ve denizyolu ile demiryolu geri plana atılmıştır.

 

Klasik olarak trafik kazalarını etkileyen unsurlar şöyle sıralanmıştır;

 

1-      İnsan 2- Araç 3- Yol ve çevre bunların herhangi birinde oluşan aksaklık neticesinde Trafik kazası meydana gelmektedir.

Burada nerdeyse tüm suç insana atılmıştır. Ben de diyorum ki asıl suç insan da değildir. Asıl olan RESMİ KURULUŞLARIN, SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ görevlerini yeterince, zamanında, istikrarlı, kararlı, içten, samimi, yapamamasından veya hiç yapmamasından kaynaklanmaktadır.

 

Karşımıza hep aynı pilavı çıkartıp ye diyenler den bıkkınlık geldi artık! Yemiyorum! Yemeyeceğim! Sorun gerçekten sizlerin dediği gibiyse neden biz insanları eğitemediniz? Eğitim! Eğitememeniz dahi suçtur ve tazminatı gerektirir. O zaman şöyle de beyin jimnastiği yapacak olursak ark ollu araca binen kişi eğitilmemiş bir kişiyse eğitmemeniz bir suçtur! Eğittiğiniz bir kişiyse yeterince eğitememeniz bir suçtur! Yok, biz onu yeterince eğittik o buna rağmen araca böyle biniyor diyorsanız ve araca da ark ollu binmek suçsa siz de bu suçu engellemediğiniz, engelleme hareketlerinde yetersiz ve ihmali davranışlarınız olduğu için gene suçlusunuz demektir. Ne yapalım demeyin ve hemen araçlara gerekirse üfleme cihazı taktırın. Vatandaş üflesin alkol yoksa araç çalışsın. Maliyetli demeyin! Mevzuat eksik demeyin! Olmaz demeyin! Mümkün değil demeyin! Harekete geçin! İster eğitim verin isterseniz de vermeyin! Ama ne yaparsanız yapın durdurun akan kanı! Durdurun!

 

Gelelim işin bilimine; Yukarıda belirtildiği gibi insan, araç, yol ve çevre unsurlarında birkaçına söyle bir değine cem.

 

Nem, rüzgâr, sel, sıcaklık, buharlaşma, heyelan, sis, çiğ yağışı, çığ düşmesi, yağmur, kar, buzlanma, yolların standardı, yolların güzergâhı, yolların bakımı, işletimi, yapımı, trafik yükü ve onun oluşturduğu toz, gaz, katı atıklar, denetimde ileri teknoloji araçlar, ulaşım kolaylığı ve güvenliği, otoyollarının ve mühendislik yapılarının yer seçimleri, arazi kullanımı, ulaşım planlaması, bisikletli ve yaya için güvenli, daha kısa, etkili güzergâhlar sağlanması, uygun, rahat, ucuz, parasız kamu taşımacılığı, kontrollü geçiş noktaları, aydınlatma, yolun cinsi, çalışma günü, mesai saati, bayram arifesi, yolculuk biçimleri, güvensiz yol tasarımı, güvenlikle ilgili yasa ve yönetmeliklerin uygulanamaması ve uygulanmasında ki yetersizlikler, uluslar ası işbirliği, özel şerit, yol ve kaldırım büyüklüğü, genişliği ve kullanımını etkisiz hale getirecek tüm unsurların engellenmesi veya ortadan kaldırılması, yol tasarımının bütünlük arz etmesi, şartlara göre hız sınırları, emniyet kemeri, çocuk koruma, kazazedelere yardım konusunda profesyonellik, hız, etkin, koordineli çalışma, trafik yoğunluğu, çok şeritli(çift yol),alkolün vücuda aktarıldığı yere sorumluluk yüklemek, halkın, yetkililerin eğitimi ve bilgilendirilmesi… Cümlenin sonunda eğitim şart! Diyenlerin eğitime ihtiyacı olduğunu söyleyebilirim.

 

Sonuç olarak, Trafik kazalarını önlemek için, çeşitli sektör ve gruplar tarafından, eşzamanlı olarak,  alınması gereken tedbirlerin bir lider kuruluş tarafından organize edilmesi gerekmektedir. Eşzaman, lider kuruluş, demiryolu, denizyolu, hava taşımacılığı ve yol, çevre unsurlarına ayrıca dikkat etmemiz gerekmektedir.